Rotterdam komt met een verkeersplan voor de drukke binnenstad. Met dit zogeheten verkeerscirculatieplan (VCP) wordt de verkeersdoorstroming verbeterd en worden de wijken in en rondom het centrum van de stad veiliger en leefbaarder. Verschillende maatregelen moeten ervoor zorgen dat doorgaand verkeer niet meer dwars door de wijken gaat maar eromheen, via de hoofdwegen. Zo ontstaat er meer ruimte in de wijken en blijven ze goed bereikbaar voor bewoners die met de auto, het ov, per fiets of te voet naar huis, een winkel of hun werk willen.
Rotterdam groeit. Er wonen, werken en leven steeds meer mensen in de stad. Fietsers, voetgangers, trams, auto’s en (deel)scooters doorkruisen de stad, dag in, dag uit. Het wordt steeds drukker op straat, maar de ruimte in de stad is beperkt. De vierkante meters groeien niet mee met het aantal inwoners. Toch is er meer plek nodig voor nieuwe woningen, een groene(re) leefomgeving in de stad en voor veiliger verkeer. Maar niet alles kan, en niet alles kan tegelijk. Soms past een voetganger, fietser, tram én auto niet in één straat. Dat zorgt voor onveilige verkeerssituaties.
Keuzes maken
Wethouder Vincent Karremans (o.a. Mobiliteit): “We moeten slimme keuzes maken om de schaarse ruimte op straat te verdelen en het almaar drukkere verkeer in goede banen te leiden. Want als we nu niets doen staan onze straten en wegen in de binnenstad binnen een paar jaar muurvast. Met dit voorstel zorgen we dat doorgaand verkeer, dat niets in een wijk te zoeken heeft, gebruikt maakt van de hoofdwegen en niet meer dwars door een woonwijk gaat. Zo creëren we veilige en leefbare wijken met meer ruimte voor groen, speeltuinen, terrassen, voetgangers en fietsers. En bewoners, ondernemers en bestemmingsverkeer? Die kunnen straks gewoon nog hun wijk of buurt in, ook met de auto, en hooguit met een andere route.”